Ett inlägg för kartälskaren

oktober 11, 2015

Hi there, outdoor lovers!

Idag tänkte jag tipsa om två kanonbra hemsidor med kartor som sparar dig massor med pengar och tid eftersom att du inte behöver springa till bokhandlaren eller vänta på en försändelse från näthandeln.

När jag har en stund över (vilket händer lite för ofta) så hamnar jag ofta på kso2.lantmateriet.se. Här kan jag fördriva kolossalt mycket tid med att studera, planera och drömma mig bort till platser jag aldrig varit på. Istället för att samla på dig alla papperskartor innan du ens vet var du vill så kan du på förhand kolla kartorna på internet istället innan du är säker på vilken karta du faktiskt behöver.

Här kommer några fördelar:

  • Det är gratis
  • Du kan välja mellan sju olika vyer (Terräng, Topografisk, Ortofoto m.f)
  • Du kan titta på områden i fjällen ena sekunden och områden i låglandet sekunden efter
  • Du kan zooma
  • Du kan söka efter en specifik plats
  • Du har en översiktlig karta över hela Sverige
  • Du kan mäta ungefärliga avstånd
Mitt andra tips handlar om exakt samma sak. Fast nu pratar vi om grannlandet Norge. Även vår granne i väst har en fantastisk kartsida online som fungerar ungefär på samma sätt som Lantmäteriet. Här har du länken till norgeskart.no

Ska du på en längre tur rekommenderar jag att du alltid köper en papperskarta innan du beger dig iväg, men är det en kortare tur så brukar jag bara skriva ut det berörda området på ett vanligt A4 och stoppa i en plastficka. Det tar mindre plats och kostar bara någon krona i jämförelse.


Du Kanske Också Gillar

1 kommentarer

  1. Vilken underbar blogg! Jag hoppas verkligen du fortsätter, det är så inspirerande och härligt att läsa dina inlägg!
    Mvh/ Kim

    SvaraRadera