3 vägar att finna inspiration

november 06, 2016

För mig betyder det väldigt mycket att ha någon slags inspiration. Källan kan komma från bloggar, podcasts eller personer jag känner. Personligen sporras jag av att läsa om upplevelser som andra har varit med om eller lyssna på historier om hur personer lyckats ta sig dit de är idag. Det gör att jag får tron på mig själv att jag också kan uppnå något och känner viljan att kämpa mig dit.

Alla har vi olika intressen och drömmar i livet. Här kommer mina tre bästa tips för att du ska känna peppen att ta dig dit du vill!

1. Följ bloggar som berör ditt ämne. Ju mer specifikt desto bättre.

Jag föredrar att hämta inspiration från bloggar men det finns också de som inte finner bloggkonceptet tilltalande alls. För mina specifika intressen så räcker det inte med att leta bloggare i Sverige utan de allra mest motiverande bloggarna hittar jag i USA och Canada. Jag skulle föreslå att endast välja ut ett par stycken som du finner tilltalande istället för att få flödet överöst av inlägg som du sedan inte har tid att läsa igenom. Se även detta som ett sätt att få tips och förslag genom att faktiskt kommunicera med personen bakom bloggen. Nyttja möjligheterna.

2. Hitta en eller flera förebilder. 

Man måste inte ha en förebild, men jag tycker att det kan vara bra att ha någon att se upp till. Och kanske sporrar denna person dig ytterligare. "Klarar den där personen det, så då klarar jag också!" Fundera på vad personen gjort för att ta sig dit den vill. Finns det några do's and don'ts att plocka med sig? Ta del av misstagen som andra gör för att undvika de själv, men var inte rädd för att misslyckas ändå. Jag tror att det är bra att misslyckas ibland. Brytas ner och ta sig upp igen - som en starkare och mer självsäker person!
Jag har två förebilder just nu. Två förebilder som får mig att tro att jag kan lyckas med det mesta.
Den första är Fredrika Ek. Hon cyklar just nu jorden runt. Och hon räknar med att det ska ta 1000 dagar. Helt galet, men inspirerande. Följ hennes resa här.
Den andra - också en kvinna - är Laura Dekker. Hon föddes i en båt och 14 år senare åker hon iväg på en världsomsegling ensam. I ett år seglade hon över våra största hav och bevisade för världen att tjejer KAN. Otroligt imponerande! 14 år var hon... 14 år.

3. Sätt upp ett mål. Och flera delmål. 

Vad vill jag göra? Hur kan jag ta mig dit? Vad behöver jag göra på vägen?
Jag har en dröm om att göra en längre vandring. En vandring som kräver minst två veckor och att jag vandrar en hyfsad sträcka varje dag.  (Någon av DESSA kan det nog bli) Jag vill helt enkelt testa på hur jag skulle klara av att genomföra en sån tur själv. Och för att ens komma i närheten av detta så behöver jag sätta upp delmål.
Vissa mål som man har i livet kanske inte är så pass stora att det krävs delmål men om drömmen ger utrymme för det så tycker jag att man ska unna sig att hitta morötter på vägen dit. Detta kommer definitivt att underlätta för mig och jag tror att det är lättare för de flesta att ta sig igenom svackorna om man vet att man har delmål som inte alls ligger lika långt borta.
Men var snäll mot dig själv och tänk realistiskt.


Du Kanske Också Gillar

2 kommentarer