En frilufsares Topp Tio

oktober 09, 2015


Bara så att ingen råkar av misstag glömma detta så påminner jag er alla om att jag snart blir vuxen på riktigt och inte har råd att åka någonstans längre.

Jag fyller alltså 26. Snart. 

Och självklart så har jag en gedigen lista på saker jag önskar mig (fast jag säger till alla som frågar att jag inte önskar mig nåt särskilt eftersom att jag vet att de varken vill spendera så mycket pengar på en liten present eller att de inte har en susning om vad det är jag talar om). Men, jag tänker såhär att jag ändå vill dela med mig av min hemliga lista (som alltså inte alls egentligen är hemlig utan du får jättegärna köpa något av det till mig. Jag skulle bli S-U-P-E-Rglad, liksom) eftersom att det kanske kan inspirera någon med cash att köpa det till sig själv. Typ.

Okej, så här kommer alltså tio saker som jag önskar mig i födelsedagspresent:

1. ULL

Alltså jag älskar ull. Ull gör mig varm och mysig och eftersom att vi har en snitt-temperatur i huset på 19 grader så behöver jag alla ullplagg som bara går att få tag på!


2. MATTORK

Sen vi började torka våran egen mat på turer så är det helt otänkbart att stoppa ner frystorkat i ryggsäcken. Ibland händer det att man är tvungen ändå, som under den här turen. Men för att underlätta torkningsprocessen så behövs en mattork. Och den här från Evermat skulle vara guld värd inför kommande äventyr!

3. JAKTSTÄLL

Eftersom att jag fyller år mitt under jakten så brukar mina önskelistor alltid innehålla jaktrelaterade produkter. Och detta år är inget undantag. Mitt gamla jaktställ börjar bli för litet (jag tar för givet att själva plaggen har krympt i tvätten...) och dragkedjorna börjar gå sönder. Så nu är det dags för någonting nytt och fräscht! Synd bara att utbudet för den kvinnliga jägaren inte direkt svämmar över... och jag hatar rosa camo.

4. KOMMUNIKATIONSRADIO

Jag fortsätter på samma spår och önskar mig en ny jaktradio. Den jag har nu har följt med mig i drygt 8 år och trots att den ser ny ut fortfarande så har det visat sig att hörsnäckan börjat glappa. Och så kan jag ju inte ha det. Under slutet på första jaktveckan i år så missade jag att det blivit två upptag och ett fällt vilt då jag satt i godan ro på passet och trodde att det var dött i skogen. Jag gjorde mig en redig brasa och muttrade till pappa när han kom förbi "Varför händer det inte nåt?". Han har aldrig sett så oförstående ut. 

5. SKATESKIDOR

Jag är ju kanske ingen skidåkerska. Men det skulle ju också kunna bero på att de enda längdskidorna jag någonsin ägt var 15 år gamla. Så för två år sen sålde jag iväg de till en kille på mellanstadiet för 200 kronor. Och det säger ju en del om skidorna, faktiskt. Men jag tycker ju att det är rätt kul att ta sig ut på kalhygget ibland, och speciellt när jag har hunden hos mig. Så därför önskar jag mig ett par skateskidor och ett par skatepjäxor. Tack.

6. TURPULKA

Att gå på tur under vårvintern är helt fantastiskt. Och då föredrar jag att gå med pulka istället för ryggsäck 100 gånger om. Jag äger ingen pulka i dagsläget som är i tillräckligt bra skick för en längre strapats så därför önskar jag mig en av de bästa på marknaden. Och det kan jag ju, eftersom att det här är en önskelista! 
pssst... det gör inget om jag får en skakel i glasfiber och en expeditionssele också.

7. ENMANSTÄLT

Jag föredrar givetvis att äventyra tillsammans med någon annan, men ibland så klaffar det helt enkelt inte. Så därför önskar jag mig ett enmanstält så att jag kan åka iväg på egna turer utan att behöva bära med mig flera kilo extra. 

8. ADOBE CREATIVE CLOUD

En lite mindre friluftsrelaterad önskan, kan man tycka. Fast detta hör mycket väl ihop med mitt äventyrliga intresse. Genom Creative Cloud kan jag jobba obehindrat i Photoshop, Illustrator och Indesign vilket tar mina bilder och min kreativitet till en ny nivå. Och för att inte tala om vilket lyft bloggen har möjlighet att få!

9. SKALBYXOR

Jag har tre riktigt bra anledningar till varför jag behöver nya skalbrallor. 1) De jag har är inte mina 2) De jag har är i herrstorlek och typ Large 3) De jag har gjorde jag hål i under en pinsam snubbel-incident på en glaciär. 


10. HÖNS

Min sista punkt på listan är ett par kacklande hönor (och en tupp) som kan liva upp dagarna ute på torpet. Några vilsna själar att snacka skit med och som ger mig nyvärpta ägg på morgonen. Det vore nåt.



Du Kanske Också Gillar

0 kommentarer