Från ogräs till sirap

juni 05, 2015

Igår kväll fick jag den briljanta idén (tycker jag själv) att göra sirap av maskrosor. En växt som vi i normala fall inte bryr oss om överhuvudtaget och klassar som ogräs.

Jag gick ut på gården här hemma hos mamma och plockade runt 70 stycken som jag hittade lite varstans. (Imorse upptäckte jag dock att ängarna ner i byn är gyllengula av tusentals maskrosor)

Beroende på hur mycket sirap du äter till vardags så är receptet baserat på runt 1 liter. Själv delade jag det på fyra så att jag fick fick en liten gullig burk fylld med härlig sirap från naturen!

Du behöver:

ca. 250 maskrosor
1 hel citron i klyftor
1 hel apelsin i klyftor
1 kg socker (11 dl)
1 liter vatten

Lägg maskrosorna tillsammans med apelsin- och citronklyftorna (som du skrubbat skalet på) i en kastrull som du fyller med 1 liter vatten. Koka detta i 20 minuter. Låt sedan kastrullen stå över natten.
Sila maskrosvätskan i en ny kastrull som du blandar med sockret. Detta ska koka på svag värme i en timme tills det fått en genomskinlig gyllene färg. Sirapen tjocknar lite när den fått svalna. Häll upp i en fin glasflaska eller en burk. Passar utmärkt i en kopp te eller att ringla över pannkakorna!


Du kan även använda maskrosens blad i salladen, göra maskrosvin eller använda rötterna som utfyllnad i gratänger bl.a. 

Du Kanske Också Gillar

0 kommentarer