10 veckoturer på Sveriges norra halva

maj 02, 2015

Jag älskar kartor. Jag kan sitta och studera de i flera timmar. Att kolla avstånd mellan stugor, olika potentiella rastplatser, jobbiga partier i terrängen, olika vägval...
Jag önskar att jag själv hade haft möjlighet att testa alla dessa turer som jag nu tänker ge er tips på, fast nu har jag ju inte haft det. Men här kommer i alla fall mina 10 tips på veckoturer att vandra (eller cykla, eller springa, eller gå på styltor...) i Sveriges nordligaste delar.

Västerbotten 

1. Hemavan - Viterskalstugan - Syterstugan - Tärnasjöstugorna - Servestugan - Aigertstugan - Ammarnäs = 6 dagar
Denna rutt är en del av Kungsleden. För att få mer information klicka här

2. Hemavan - Viterskalsstugan - (N Sytertoppen 1768m.ö.h) - Syterstugan - Syterskalet - Vallentjåkke - (Murtsertoppen 1413m.ö.h) - Laisaliden - Hemavan = 6 dagar


3. Stekenjokk - Tjåkkelestugorna - Åtnikstugan - Ljusliden - Tjåkkelestugorna - Durrenstugan - Klimpfjäll = 6 dagar

4. Fatmomakke - Marsfjällskåtan - Marsfjällstoppen (1590m.ö.h) och tillbaka till kåtan - Blerikstugan - Kittelfjäll = 4 dagar


Norrbotten

5. Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Sälka - Singi - Kebnekaise Fjällstation - Nikkaluokta = 6 dagar
Denna rutt är en populär del av Kungsleden. För att få mer information klicka här 

6. Abisko - Abiskojaure - Unna Allakas - Valfojåkka - Stuor-Kärpel - Katterjåkk - Låktatjåkkastugan - Björkliden = 7 dagar

7. Skaite - Muddusfallet - Muddusluoppal - Manson - Nammavare - Måskoskårså - Skaite
 = 6 dagar
Denna rutt är hela Muddusleden. För att få mer information klicka här


Jämtland

8. Storlien - Klukstugan -Klukskaftet - Storerikvollen - Fiskåhögda - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån = 7 dagar

9. Vålådalen - Stendalsstugorna - Gåsenstugorna - Helags Fjällstation - Ljungan - Vålåstugorna - Lunndörrstugan - Vålådalen = 7 dagar

Västernorrland

10. Arnäsvall - Klingre - Lidböle fädbodar - Utlandsjö - Torsböle - Stybbermarks fäbod - Tävra - Fjärdänget - Arnäsvall = 4-8 dagar
Denna rutt är hela Arnäsleden. För att få mer information klicka här


Har du varit ute på en veckolång tur? Var befann du dig och hur var turen? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet!

Du Kanske Också Gillar

0 kommentarer